Kiitollisuus

pastori Jarmo Saralahti

Luukas 17:11-19

Luukkaan evankeliumin 17 luvussa voimme lukea kertomuksen kymmenestä spitaalisesta miehestä, jotka pyysivät Jeesusta armahtamaan heitä parantamalla heidät sairaudestaan. Tapansa mukaan Jeesus osoitti heille armoaan ja käski heidän mennä näyttämään itsensä parantumisen merkiksi papeille. Matkalla yksi heistä huomasi tulleensa terveeksi ja kiitollisena tästä kääntyikin takaisen kiittääkseen Jeesusta. Parantunut oli kiitollinen Jeesukselle parantumisestaan ja toisin kuin muut parantuneet, hän päätti osoittaa kiitollisuuttaan kääntyen takaisin kiittämään Parantajaansa.

Kiitoksen antaminen ja kiitollisuus ovat tärkeä raamatullinen aihe. Kiitollisuus Jumalaa, Luojaamme kohtaan tulisi olla meille elämän asenne. Jumala, joka on kaiken hyvän Luoja ja Antaja on ansainnut kiitoksemme. Kiitos kuuluu Hänelle.

Meidän olisi hyvä muistaa arjen keskellä, että kaikki mitä omistamme ovat lahjaa Jumalalta. Ihminen on lahjojen vastaanottaja. Tämän tähden on hyvinkin soveliasta sanoa: kiitos! lahjan antajalle.  Tätä Raamattu opettaa meille luomiskertomuksesta alkaen. Psalmeissa hyvin selvästi tulee esille kiitos ja kiitollisuus kaikesta Jumalan kaitselmuksesta ihmistä kohtaan.

Mitä meillä on sellaista, mitä emme olisi lahjaksi saaneet? Me emme elä omilla ansioillamme, kyvyillämme tai lahjoilla, vaan elämme lahjoitusten varassa, koska pohjimmiltaan kaikki kykymme ja lahjamme ovat Jumalalta saatuja.

Eräs Kaisa niminen henkilö kirjoitti blogissaan näin, ”Kiitollinen ihminen on viisas, koska hän ymmärtää arvostaa sitä, mitä hänellä on. Hän elää tätä hetkeä ja on läsnä. Kiitollisuus elämän ainutlaatuisuudesta tuo myös rohkeutta ja sinnikkyyttä puurtaa niiden asioiden eteen, joille sydän sykkii. Muiden ja itsensä arvostaminen tuo lämpöä vuorovaikutukseen ja kannustaa olemaan rehellinen.”

(http://www.novelle.fi/novellistit/kaisa-novellistit/kiitollisuus-on-viisautta/)

Kiitollinen ihminen on viisas, kiitollinen ihminen arvostaa sitä mitä hänellä on.  Hän iloitsee ja nauttii niistä asioista mitä hänellä on. Kiitollinen ihminen pystyy elämään juuri tätä hetkeä ja olemaan läsnä tässä hetkessä.

Viisas ihminen ei harmittele sitä mitä hänellä ei ole. Kiitollinen, viisas ihminen ei myöskään kuluta energiaa siihen mitä on menneisyydessä tapahtunut.  Tietysti hän ottaa opiksi siitä, mitä on tapahtunut, mutta hän ei enää elä siinä. Hänen elämänsä ei pysähdy menneeseen. Kiitollisuus tuo hänen elämäänsä rohkeutta ja sinnikkyyttä puurtaa niiden asioiden eteen, joille sydän sykkii.

Me voimme päättää olla kiitollisia missä elämän tilanteissa tahansa. Meillä on paljon aihetta kiitokseen. Me kaikki olemme jo oppineet ja nähneet että elämässä voi tapahtua aivan mitä tahansa. Tulee vastoinkäymisiä, menetyksiä, sairauksia, mutta nämä koettelemukset eivät ole syy olla olematta kiitollinen siitä, mitä on Jumalalta saanut.

Voimme kiittää Jumalaa AINA JA JOKA TILASSA pelastuksesta. Olen ollut kolmekymmentä vuotta uskossa ja vieläkin olen suunnattoman onnellinen siitä, että Jumala käänsi minun kohtaloni, antoi syntini anteeksi.

Mitkä ovat sinun kiitoksen aiheet? Varmasti niitä löytyy!

Jarmo Saralahti